Jak na skládanou makrofotografii

Poslední dobou se mně stává, že se mě čím dál tím více lidí táže, co myslím tím (fotografie je složena z X snímků). Rozhodl jsem se tedy napsat o tzv. skládané makrofotografii dohromady z návodem, jak postupovat a vysvětlit tím, jak myslím onu větu: výsledná fotografie je složeniny z X fotografií.

Proč vlastně v praxi používat zmíněnou metodu? Díky této metodě odstraníte zásadní nevýhodu, kterou je velmi malá hloubka ostrosti, která pro dostatečné zachycení detailů nestačí, sice se této zásadní nevýhody zbavíte i při zvýšení clonového čísla, ale při vyšších clonových číslech nastane difrakce světla a tím i celkové rozostření fotografovaného detailu. Navíc zvýšením clony se Vám i prodlužuje čas expozice. A co si budeme nalhávat, udržet čas 1/30s z ruky při makrofotografii není tak jednoduché jak se zdá. Zároveň přicházíte o část světla, které je velice důležité hlavně v makrofotografii.

Další otázkou je: Jakou techniku na skládanou makrofotografii použít? V základu se jedná o klasickou makrofotografii a výsledné snímky, které mají zvětšení od 1:1 až 30:1. Aby jste vytvořily několik snímků o zvětšení 1:1 potřebujete ideálně makro objektiv, já osobně používám makro objektiv Nikon 40mm f/2,8 AF-S G DX Micro, tělo Nikon D3100 + blesk Yongnuo YN-565 EX s difuzérem. V dnešní době je velkou výhodou, že pro makrofotografii nepotřebujete výhradně digitální zrcadlovku a makro objektiv, jelikož makrosnímky zvládají i některé digitální kompakty.

Dobrá tedy, přejdeme k zásadní věci a to k získání zdrojových snímků. Zásadní krok k úspěchu je: budíček před svítáním! Ano čtete dobře zásadní krok k úspěchu je, brzo ráno si přivstat. Osobně pro ty nelepší snímky oroseného hmyzu v ranní rose, chodím ještě před východem slunce, nebo nejpozději zároveň s východem slunce. Plyne z toho hned několik výhod, hlavní výhodou je, že hmyz je po chladném večeru ztuhlý a dovolí Vám se přiblížit co nejblíže a jako bonus je orosen ranní rosou, která působí na výsledném snímku jako drobné perly. Při samotném fotografování zdrojových snímků postupuji tak, že při každém záběru ostřím na jinou část objektu např. kusadla, oko, atd. Tímto postupem daný objekt doslova naskenuji.

Na fotoaparátu používám manuální režim a nastavení většinou kolem času 1/30 – 200s – clony F8 – ISO 100-200. Blesk nechávám na režimu TTL se zoomem hlavy – 35mm s nasazeným difuzérem a hlavou sklopenou na 90°. Zmíněné nastavení používám z důvodu, že se mně nejvíce osvědčilo, dále pokud mně to situace dovolí, používám jako oporu složený tripod, abych zamezil i minimálnímu rozmazání obrazu, mým vlastním pohybem.

Složení ve fotografickém editoru

Po vyfotografování zdrojových snímků a nahrání do počítače, následuje práce ve fotografickém editoru, cílem je všechny snímky zarovnat, aby se dokonale překrývali a bylo, je možné následně složit. Snímky z RAW necháme v nevyvolané podobě pouze je všechny v Adobe Bridge označíme a nahrajeme do vrstev v Photoshopu (Nástroje, Photoshop, Načíst Soubory do vrstev Photoshopu)

Další postup následuje už v Photoshopu, kdy si všechny vrstvi, označíme ( Alt+Ctrl+A) a zarovnáme, aby se přesně překrývaly (úpravy, automatické zarovnání vrstev, automaticky), nyní jsou všechny vrstvy zobrazeny v panelu vrstev s mírným posunem a i celkový obraz působí, jako neforemně složené karty přes sebe, pokud se vše zobrazuje, jak je popsáno, zarovnání vrstev se Vám podařilo.

Vrstvy máme tedy zarovnány, teď potřebujeme docílit složení všech vrstev pouze z ostrých částí snímku, tento krok provedeme následně (úpravy, automatické překrytí vrstev, překrytí) po aplikování automatického překrytí vrstev se nám snímek zobrazí složen, jen z ostrých částí.

Dalším krokem je složení všech vrstev do jedné (Ctrl + Shift +E). Po složení snímku je ještě co vylepšovat a teď vlastně nastává ta nejtěžší práce na celém snímku a to je až hodinová práce s klonovacím razítkem pro doladění detailů, odstranění vad snímku, následné upravení křivek, ořez a celkové doostřeni. Všechny tyto úpravy doporučuji dělat na kopiích vrstvy (Ctr+J).

Po závěrečných úpravách máte hotovo a váš snímek je připraven pro publikaci na některých z moha webových galerií. Na závěr Vám přeji dobré světlo, pevné nervy a mnoho úspěšných makrosnímků složených z desítek fotografií!